maandag 26 april 2010

Well, whaddayaknow (4): Loud Pipes Save Lives

In onze serie waarin we oude mythes en populaire weetjes ontkrachten of bijspringen gaan we het deze keer hebben over een heet hangijzer.

Loud Pipes Save Lives.



Deze mythe leeft bij iedereen die naar benzine en tweetaktolie riekt, en die denkt dat sigaretten roken integraal deel is van het motorrijden.

Niet dus.

Laat me de eerste zijn die tot een dik jaar geleden er exact zo over dacht, en die ook nog steeds opgewonden raakt bij de sound van een luchtgekoelde Ducati met Termignoni's aan 10.000 toeren...MAARRRRRRRR...

Ik heb het licht gezien, gehoord en gesmaakt.

Gooi die sigaretten en die smeerpijpen in de vuilnisbak. Loud pipes do not save lives jongens en meisjes.

- het meeste lawaai wordt naar achteren geprojecteerd, alwaar je niemand hoeft te waarschuwen dat je eraan komt. Het grootste gevaar voor motorrijders schuilt zich voooooor de voorwielen...de chauffeur die voor jouw neus afslaat zal ook jouw luide pijp niet horen.

- In een enkel geval kan een chauffeur in de file verwittigd worden dat je eraan komt, maar de aantallen zijn zodanig klein dat dit niet meetbaar is. Sowieso is filerijden ook een lage-snelheid-gebeurtenis, met zeer laag risico.



- Hoppakkee, recht in de aanval dan maar: onderzoekers weten nog niet waaraan het ligt, maar er gebeuren in verhouding méér ongevallen mét open uitlaten dan accidenten met standaard kachelbuizen. Verschillende factoren spelen een rol: het lawaai werkt vermoeiend, rijders met open uitlaten hebben misschien een andere rijstijl, of misschien hoort de rijder een waarschuwing niet omdat zijn motor teveel lawaai maakt. Een lawaaierige uitlaat kan zelfs agressie opwekken bij de mede-weggebruikers, dus wie weet krijg je daar ook een probleem mee. Hoe dan ook, haal die racepot eraf, en haal een beetje Mojo in huis. :)

Het verschil moge duidelijk zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten