donderdag 15 december 2011

Zwarte magie op de MojoMono

nu we tijd hebben om wat te prutsen ben ik eens gaan zitten met het XTZ 660 handboek, en de carburateur en elektriek eens flink onder handen genomen. Het motortje liep namelijk niet zo goed sinds de ‘gasket-rebuild’...en eigenlijk liep ie vorig seizoen ook al niet geniaal, maar door tijdsgebrek en kennisgebrek gewoon ‘errond’ gereden. Tijd voor wat axxe! (eigenlijk is dit basic onderhoud, maar je kent het wel, angst voor carburateurs, angst voor draadjes met stroom en zwarte dozen met printkaarten in...uitstellen dus! tot het niet meer verder kan)



- kheb de fuel level/float level juist gezet, die stond namelijk flink verkeerd (21mm ipv 26mm) ...eigenlijk is dit supersimpel, woehoe weer wat bijgeleerd, filtertje uitgekuist ‘while i was in there’
- daarna de opening van de 2e carb correct gezet, die kwam wat te laat in (1cm), dus was er een groot gat tussen eerste en tweede trap voelbaar. Probleempje doch: als ik de synchronisatie goed zette (6mm), dan stond bij volgas de vlinder helemaal niet netjes horizontaal meer...ik heb dat dan opgelost met het bekende tie-rapje zoals op monoconnection.nl, beide zaken staan helemaal perfect nu.
- ik heb ook de standaard inlaatrubbers op de carbs gemonteerd euhm ‘poor man velocity stacks’ hahaha, ik weet niet of het wat doet, maar kom, ze staan erop.
- Wim’s go-fast-feel-good mods had ik reeds gedaan (jets uitboren, veer eruit, etc...)
- chokekabel EINDELIJK gerepareerd met behulp van veertje en plunjer van Wim (THANKS )

- dan heb ik ook nog de ignitech spullen gemonteerd (ontsteking en gelijkrichter), en alles gecontroleerd (14,3V aan ca. 5000 toeren, en blijft ook 14,3 bij lagere en hogere toeren), dus de batterij laadt netjes op; de ontstekingsdoos heeft een speciale mapping voor het Mz’je.

daarna een testritje gedaan, man wat gaat het ding plots goed...de overgang tussen eerste en tweede trap is helemaal weg (voor de eerste keer sinds ik ‘em heb), het motortje pakt super op in lage toeren, en gaat helemaal door tot ik niet meer verder durf te gaan (rev limiter is uitgeschakeld, ik ga die misschien toch opnieuw inschakelen als ik hier ergens een seriele kabel vind om aan de ignitech box te hangen). Geen backfires, gaat direct terug naar idle, zo goed als geen stumbles bij constante RPM...enkel de idle klinkt niet helemaal netjes ‘rond’, dat zal waarschijnlijk gewoon een draaitje aan de pilot screw betekenen.

Samen met de BT003’s en de radiale rempomp is dit gewoon een fantastisch fietsje, ook op de openbare baan (superlage clipons zijn wel meer voor ‘de jeugd’, mijn knoken voelen het wel ). Ik denk dat ie trouwens gaat wheelien nu, in eerste. hmmm, tempting

Ik heb nu ook een lang genoege as gevonden om het SZR achterwiel pas te maken, dat ga ik morgen doen.

een mens moet iets doen als ie geen kneit verkoopt

MojoMan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten