dinsdag 21 september 2010

MojoMono dieet



hahaaaaaaa,

eerste experimentje gelukt: ik kan de muz op een kilootje lipo laten lopen!

Het probleem met een lipo batterij is tweeërlei:

- heel moeilijk op te laden, want ze kunnen ontploffen bij verkeerde lading, dus je moet ze 'constant loss' gebruiken (zonder opladen op de motor).
- 3 cellen is te weinig (ca. 12V volgeladen), 4 cellen is teveel (16,3V volgeladen)

Hoe dan ook, ik heb het geriskeerd, en het werkt met 16,3V...niks ontploft, niks brandt op, geen zekeringen die springen.

Ik heb 10Ah Lipo gemonteerd, met ca 250A start-power...dat is beter dan de originele batterij. Aan 16,3V springt de motor tot leven zoals nooit tevoren, en draait het blokkie met een dikke vette spark echt heel crisp. De Lipo batterij weegt 1kg tegenover 4kg voor de lead-acid. Mooie winst.
Ik heb trouwens de regulator afgekoppeld zodanig dat de batterij niet oplaadt tijdens het rijden. Ik denk dat ik juice heb voor ongeveer een hele trackday. Daarna laad ik ze thuis opnieuw op met behulp van de speciale lader/synchroniser.

Je kan natuurlijk nog verder gaan: ik kan de lipo batterij in 2 delen (500gr), dus de helft van de power aan 16,3V, en daarmee het motootje laten lopen. Dit is wel niet genoeg meer voor de startmotor (125A), dus die moet er dan ook af, en ik moet de motor bumpstarten bij elke sessie. Dan win ik wel een kilootje of 6 denk ik. Tijdens de middagpauze eventjes bijladen en klaar is kees.

6kg winst voor 100 EUR? ik denk niet dat je beter kunt vinden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten