maandag 3 mei 2010

Veringindrukken van een tevreden klant

Ik citeer met erg veel plezier een mailtje van een tevreden klant, weet u nog, de shock onder de FZ6 waarvan we de bus wat bijgewerkt hadden om ze pas te maken? Wel de veringwinkel valt blijkbaar mee, met dank aan Stefan van BRS (gepost met toestemming van de auteur):

ik had je nog een mailtje beloofd met mijn indrukken van de nieuwe veerwinkel, en je had gelijk ;o) In één woord: fantastisch! Het lijkt wel also ik een andere motor heb! Jij zit nu waarschijnlijk te denken: I told you so! ;o))

Strak, een tikkeltje sportief hard maar de feedback die ik nu krijg van voor- en achterwiel, da's gewoon fantastisch! Ik vraag me ondertussen wel af hoe ik het in godsnaam klaargespeeld heb om niet in het decor te belanden met die ouwe vering :-O

Gisteren hadden we rijvaardigheidscursus, niet meteen spectaculair hoge snelheden dus maar het viel me wel op dat ik bij de remproeven een stuk sneller stil stond. De motor duikt niet meer zo in z'n voorveren waardoor ik ook meer gevoel behoud en meer kan bijremmen met de achterrem zonder dat het achterwiel gaat slippen. Het komt dus niet alleen mijn rijcomfort ten goede maar ook de veiligheid ;o) Mijn mama dankt je! ;o)

Vandaag dan een stukje Vlaamse Ardennen gedaan. Ik weet niet of je de streek wat kent, maar die staat bekend om z'n mooie bochtjes, bonkige betonbanen, stevige hellingen en helse kasseistroken, dat alles doorspekt met de nodige verkeersdrempels natuurlijk. De motor verteert dat nu allemaal geweldig zonder ook maar 1 misstap. Dat was voordien wel anders :-S De gas simpelweg wat dicht draaien voor een bocht gaat nu niet meer gepaard met een duikreactie van de voorvork. Een drempel nemen veroorzaakt geen golf meer die nog een paar tientallen meter verder deint. En bij kasseibanen houden mijn wielen gewoon contact met de ondergrond zonder dat de motor me als een bokkige ezel uit het zadel probeert te wippen. In 1 woord: super!

Alleen bij betonbanen is het nog even wennen aan de strakheid en moet ik nog wat vertrouwen krijgen. Ik krijg perfecte feedback van de vering en de motor doet precies wat ik wil, maar bij stevige bobbels in de weg, geeft dat natuurlijk wel nog altijd stevige schokken. Bij de oude vering week de motor dan enorm van z'n lijn af en midden in een bocht was het dan alle hens aan dek om die bocht te halen. De 'schrik'-reactie die daarmee gepaard ging, is er nog steeds wat en het zal nog wel even duren voor ik die kwijtraak.

We hebben, zoals je had aangeraden, de vorkpoten ook een half centimetertje doorgestoken. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat zo ga laten. Ik heb een breder stuur op de FZ staan en nu heb ik een beetje het gevoel dat ze soms te makkelijk de bocht in valt. Het zou natuurlijk ook kunnen dat ik er gewoon nog aan moet wennen...
Het viel me van't weekend ook op dat ze eigenlijk beter stuurt met bepakking. Ook het nemen van drempels bvb voelt wat beter aan als de volgeladen topkoffer (toch goed voor een kilootje of 6-7 extra) er bij op staat. Het is moeilijk te beschrijven maar ik heb de indruk dat de achterveer 'zachter' aanvoelt als ik een drempel afrijd. Zou het kunnen dat we de veervoorspanning wat moeten bijdraaien?

Anyways, hier zit, zoals verwacht, een heel tevreden klant! Het heeft wat voeten in de aarde gehad voor het allemaal in orde was, maar het was het wachten dubbel en dik waard! Dus nogmaals bedankt!

Hier doen we het allemaal voor!
Nog veel plezier Sofie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten