Tja, dat is't seizoen natuurlijk een beetje. Minder en minder motards trotseren de elementen en meer en meer motards stallen hun beestje voor de winter. We merken dat ook wel, de winteronderhoudjes laten zich voelen. 't is natuurlijk niet slecht er even bij stil te staan wat je best met je trouwe ros aanvangt als je hem meerdere maanden wegstouwt, of net het tegenovergestelde, als je ermee de pekel in gaat.
Als je de motorfiets wegzet, kuis hem dan eventjes, je kan dan voor't nieuwe seizoen uitpakken met een kraaknette fiets, en de vuilresten kunnen zich niet nog harder op het lakwerk gaan zetten. Weg dus met die dooie vliegjes en de moddersporen van het laatste baggertochtje over de veldwegeltjes! Doe je tank zo vol mogelijk, overal waar benzine zit, kan geen lucht zitten, en waar geen lucht is, komt geen oxidatie!. Controleer ook je koelvloeistof, als je motor op een koude plaats staat, moet je zeker zijn dat je koelvloeistof vorstbestendig is. Waar je natuurlijk al aan gedacht had was je batterij, niks is immers zo vervelend als aan't begin van't seizoen, in full battle dress, helemaal klaar te staan om 't land te gaan veroveren... om dan niet te kunnen starten... Hang je batterij daarom aan een druppellader, kijk gerust even in de webshop, de Optimate IV is in promo op't moment. ;-)
Controleer ook even 't vloeistofniveau, bij de meeste batterijen kan je dit bijvullen met gedistilleerd water indien nodig. Let wel, dit is niet mogelijk bij onderhoudsvrije batterijen!
Tenslotte is't belangrijk geen harde plekken in je banden te krijgen. Best kan je de motorfiets opbokken voor en achter, zodat de banden geen vast drukpunt hebben. Maar het volstaat ook om de motor op geregelde tijdstippen een klein stukje te verrijden, zodat hij niet heel de winter op't zelfde plaatsje staat.
Als je nog een laatste ritje gaat doen, smeer dan je ketting een keertje goed, NA't rijden, zodat de ketting goed warm staat en veel vet kan opnemen. That will take it through the winter! Kijk gerust ook eens naar't Xeramic winterstalligspakket, te koop bij Mojomoto.
Als je gaat doorrijden, zorg je natuurlijk dat je motorfiets in tiptop staat is. De tip ivm de koelvloeistof van hierboven gaat natuurlijk ook op, zeker als je de moto aan je werk buiten moet stallen! Voor de rest is regelmatig kettingonderhoud zeker belangrijk, evenals bandencontrole. Let op de bandenspanning, zeker met de wisselende weersomstandigheden, hier heb je immers geen controle over, dus grijp in waar je dat wel kan.
Er zijn verschillende leuke producten op de markt om kuiperij en motorblok te beschermen tegen de pekel en de smeerlapperij, bijvoorbeeld Total Bike Care van Xeramic, of het volledige doorrijpakket van dezelfde fabrikant.
Succes en hou het veilig!
maandag 22 november 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten